Etappearkiv

klikk på etappeoverskriften for å se hele etappen

Fredag 29. juli 2022. I dag startet jeg tidlig på turen, kl 5 om morgenen. Planen var å seile til Deauville, men da jeg ankom var det full fjære. I innløpet viste dybdemåleren min 1,9 meter og jeg var fremdeles litt utenfor bassenget, så da var det bare å bakke og finne seg en ny havn. Neste mulige ble da...

Torsdag 28, juli 2022. I dag seilte jeg til Dieppe. For å utnytte medstrøm startet jeg tidlig, men allerede i ytre havnebasseng fikk jeg en overraskelse. Et lite øyeblikk uten konsentrasjon og jeg satt plutselig fast i mudderet. Det var en slow motion stopp og farten var ikke stor. Men sjøen var på vei til full fjære, og den beveget...

Tirsdag 26. juli 2022. I dag seilte jeg til Boulogne, en tur på 48,9 nautiske mil og turen tok nesten 11 timer. Det regnet og var lavt skydekke det meste av dagen. Vinden var midt i mot noen timer før kursen og vinden dreide slik at kryssing ble unngått. Vinden var vestlig og dreide til Nordlig utpå dagen. Men til...

Søndag 24. juli 2022. I dag hadde jeg meg en sykkeltur rundt I Dunkerque, Her som i de andre stedene langs kysten var sandstranden lang og med flott sand. Og denne søndagen var det mye folk overalt, også på stranden. Sikkert på grunn av det fine været. I tillegg ringte Janni og sa at hun og Markus kom en tur...

Lørdag 23. juli 2022. I dag satte jeg kursen for Dunkerque i Frankrike. En tur på 32,7 nautiske mil. Brukte 8 timer og 37 minutter fra jeg kaste loss til all fortøyning var gjort. Været var flott, blå himmel - litt skyer på tampen av dagen men temperaturen holdt seg rundt 22 grader. Vinden var laber de første timene så...

Fredag 22. juli 2022. I dag fant jeg frem sykkelen og tok meg en tur i området. Syklet først strandpromenaden i Blankenberge før jeg satte kursen for Zeebrugge, en av Belgias største containerhavner. Tilbake i Blankenberge syklet jeg litt rundt før jeg parkerte sykkelen og spaserte rund i gågatene. Zeebrugge var en liten by og ikke så mye å se...

Torsdag 21. juli 2022. I dag satte jeg kursen for Blankenberge i Belgia. Turen bød på det meste. Det regnet og muskregnet mesteparten av turen. I tillegg var det mye sjø, noe brottsjø innimellom, og det blåste liten kuling mesteparten av dagen. Strømmen var også stri, motstrøm på 3,5 knop på det meste. Men fikk tilpasset seilføringen, holdt god...

Onsdag 20. juli 2022. I dag tok jeg turen til fots. Været har endret seg litt siden i går. Det blåser godt fra sør og temperaturen har sunket til litt over 20 grader. Det er litt regn i luften, men det er ikke mange dråpene som kommer. Utover dagen blir det varmere og inne i Haag kommer temperaturen opp i...

Tirsdag 19. juli 2022. I dag seilte jeg til Scheveningen, et feriested utenfor Den Haag. Det ble en varm dag, allerede kl åtte var temperaturen oppe i 25 grader. Ute i Nordsjøen kom den opp i 34 grader og steg til 36 grader inne i havnen til Scheveningen. Fra Sixhaven gikk turen ut kanalen til Nordsjøen, gjennom en sluse før...

Mandag 18. juli 2022. Har vært i Amsterdam en uke og nå er jeg ferdig hos tannlegen. Måtte fikse en knekket tann. Har brukt uken til å gå og sykle rundt i Amsterdam. En flott by å vandre rundt i, mye å se og mye å oppleve. Er glad jeg kjøpte en sykkel, herlig å sykle rundt, rekkevidden er så...

Tirsdag 12. juli 2022. Brukte denne dagen til å spasere omkring i Amsterdam. Været var flott, over 20 grader fra tidlig morgen og lettere skyet. Fint vær til en rundtur. Var ute og gikk i 5 timer med stopp for en lunsj på Hard Rock Cafe. Utrolig mye å se og jeg anbefaler Amsterdam som ferieby.

Mandag 11. juli 2022. I dag seilte jeg til marinaen Sixhaven i Amsterdam. Turen var bare 13,1 nautiske mil og tok 4 timer og 16 minutter. Jeg måtte gjennom en broåpning og en sluse inn til kanalen i Amsterdam. Sixhaven ligger sentralt til, en gratis ferge bringer deg inn til sentrum av Amsterdam på 5 minutter. Og det er 3...

Søndag 10. juli 2022. I dag syklet jeg til Monnickendam. En liten by noen kilometer sør for Volendam. Fint skyet sommervær, litt over 20 grader. I Monnickendam var det "Torgdag". Mange mennesker i havnen og utrolig mange røykeovner hvor du kunne få kjøpt nyrøkt ål. Kom over et torg i Volendam på veien tilbake også.

Fredag 8. juli 2022. I dag seilte jeg videre til Volendam. Måtte gjennom en sluse ved Enkhuizen for å komme inn i Markermeer. Slusen tømte seg for vann rimelig kjapt og jeg var kjapt ute på den andre siden. Været var overskyet,17-18 grader og vinden 4-9 m/s. Vindretningen var sør-vestlig og det var fint å seile. Turen var på 22,1...

Tirsdag 5. juli 2022. I dag seilte jeg til Medemblik som ligger inne i Ijsselmeer. For å kommen inn i Ijsselmeer måte jeg gjennom en broåpning og en sluse. Broene var motorveien A7 som er diket som holder sjøen ute fra Ijsselmeer. Måtte vente litt på broåpningen, men seilte derfra rett inn i slusen som bare var noe hundre meter...

Søndag 3. juli 2022. I dag satte jeg kursen for Den Helder. En liten by med stor marinebase og marinemuseum. Været var skyet, litt sol på ettermiddagen. Temperaturen rundt 17-18 grader, litt mer i Den Helder. Vinden var 4-7 m/s og kom fra sørvestlig retning, så det ble litt kryssing. Hadde mye strøm i mot - hadde lagt opp til...

Onsdag 29. juni 2022. I dag satte jeg kursen for Vlieland i Nederland. Det er en etappe på 67,4 nautiske mil. Jeg startet tidlig for å kunne få litt medstrøm ut i Nordsjøen. Turen var såpass lang at jeg underveis ville få både med og motstrøm. Men inne ved havnene er strømmen sterkere enn ute i Nordsjøen. Turen tok litt...

Tirsdag 28. juni 2022. Har hatt noen fine dager i Borkum. Været har vært flott med fine temperaturer og mye sol, litt regn i går. Havnen ligger 5 km fra selve byen, og da er det fint å ha sykkel. Det er flatt og turen inn til byen tar ikke lange tiden. Borkum er feriested, og nå begynner det...

Lørdag 25. juni 2022. I dag reiste jeg til Borkum, også et turiststed, men hvor havnen ligger noen kilometer fra byen. Været er i dag også flott. Kortbukse og t-skjorte. Vinder litt variabel, 4-6 m/s ( en periode forsvant vinden helt) og kom fra skarp til rom slør og det passer FestinaLente godt, gir god fart. Mye strøm, både med...

Torsdag 23. juni 2022. I dag seilte jeg til Norderney. En tur på 67,4 nautiske mil. Turen tok 13 timer og 17 minutter. Været var flott og det er første dagen jeg må ikle meg kortbukse og t-skjorte ute på sjøen. Deilig, Vinden var variabel men hadde medvind omtrent hele turen 2-9 m/s. Så jeg fikk satt spribom og seilte...

Mandag 20. juni 2022. I dag satte jeg kursen for Cuxhaven. Litt rart å bevege seg fra liten forskjell på tidevannet til å skulle ta hensyn til at forskjellen mellom flo og fjære er på 4 meter. Strømmen i Elbe kan få en fart på 5 knop, så jeg måtte planlegge avreisen slik at jeg ikke fikk for mye motstrøm...

Søndag 19. juni 2022. I dag gikk turen til Brunsbuttel som ligger ved slusen ut fra Kiel kanalen. Jeg fant en plass i havneområdet og fikk god hjelp med fortøyning av en norsk sykkelturist som ilte til. Dagen i dag startet tidlig, og hadde akkurat kastet loss da det begynte å hølje ned samtidig med lyn og torden. Det varte...

Lørdag 18. juni 2022. I dag skulle jeg spasere litt rundt i Rendsburg. Jeg fant en brosjyre som hadde en rute som viste veien til 30 kulturelle attraksjoner og severdigheter. Været var flott over 20 grader og lettskyet. Sommer. Jeg tok turen og legger ved litt bilder.

Fredag 17. juni 2022. I dag satte jeg kursen mot Rendsburg som ligger omtrent midt i Kiel kanalen. Det innebar at jeg måtte inn i sluse for å komme inn til Kielkanalen. Jeg gjorder meg klar tidlig, men ble allikevel liggende i venteområdet til kanalen i 1 og 1/2 time. Lystbåtene får slippe inn etter skipene. Skipene ligger med fremdrift...

Onsdag 15. juni 2022. I dag seilte jeg til Holsenau, som ligger ved innløpet til Kiel kanalen. Turen var på 17,7 nm og tok 7 timer og 9 minutter. Været var skyet, med en del sol. Vinden var svak, 1-3 m/s, så det det ble en lat dag på sjøen. Vinden vekslet mellom nord-vest og øst og det ble seiling...

Mandag 13. juni 2022. I dag satte jeg kursen for Olpenitz i Tyskland. En seilas på 31,6 nautiske mil og den tok meg 7h og 40 minutter. Vær og vind var veldig variabelt og lurte meg litt. Det var overskyet, litt regn og pitte litt sol. Temperaturen lå på 12-14 grader. Vinden som varierte fra 4 til 17 m/s lurte...

Søndag 12. juni 2022. Dagen begynte litt skyet, men klarnet tidlig av og lufttemperaturen var 21 grader. Litt vind, men flott for en sykkeltur. Fikk leiet en sykkel og tok en rundtur fra Ærøskøbing til Jættestuen, videre til pynten i Ommel. Derfra til Marstal, så tilbake over heiene til Ærøskøbing. Turen var på noen mil, så kjente det godt i...

Onsdag 8. juni 2022. I dag avtalte jeg å møte min bror Stein-Erik og hans kone Monica i Ærøskøbing torsdag ettermiddag. Hadde tenkt å ta det i 2 etapper, men da jeg rundet Gedser var det så fine seileforhold at jeg fortsatte med nattseiling til Ærø. Det ble en god etappe på 132,9 nm og jeg brukte 25 timer og...