Fiji

21.10.2024

Mandag 21. oktober 2024.

Fredag 13. september sjekket jeg ut fra Tonga og satte kursen mot Savusavu på Fiji. En tur på 415 nautiske mil og vil ta omkring 4 døgn. Første døgnet hadde jeg fin seile vind (11-15 m/s) rett bakfra. Litt sjø. Utover lørdagen roer vinden seg og det samme gjør sjøen. Ut på søndagen for svinner vinden og jeg må seile for motor. Nå er det flatt hav. Mandag er det fremdeles vindstille og ut på dagen ryker autopiloten. Det er sikringen på clutchen som ryker, bytter den. Men etter et par timer ryker den igjen. Jeg har heldigvis en autopilot i reserve, så jeg montere den. Den fungerer helt fint. Tirsdag ankommer jeg Savusavu. Jeg kaller opp marinaen og de kommer ut og møter meg. De leder meg til en bøye og fortøyer. Marinaen ordner med de forskjellige etatene som det skal sjekkes inn i. Etter et par timer kommer de ut til båten. 4 forskjellige etater, custom, immigrasjon, biosecurity og agriculture. Båten blir for første gang på sjekket, ned i kjøl, ned i benk, inspeksjon av alle lugarer og lagringsrom. Det går greit og jeg får de nødvendige tillatelser. Det vil si med et unntak. Jeg må etter noen dager hente dokumentet for tillatelse til seiling i området på tollkontoret. Måtte betale ca 2.000,- norske i gebyrer.

De første dagene brukte jeg til vedlikehold og fylling av drivstoff. Innimellom var jeg og spaserte rundt i byen. Byen lå bare 100 meter fra jollebryggen. Begynte også å sjekke ut videre rute og visa til Australia. Det viste seg at jeg trengte en utvidet helsesjekk for visumet til Australia. Min gode hjelper (Janni) som fikset visumsøknad og fant også et helseforetak på Fiji som kunne gjøre undersøkelsen med røntgen, og som var godkjent av australske myndigheter. De holdt til nord på øyen, ca 2 timer med buss. Jeg tok turen og fikk attesten og fikk samtidig besøkt og sett Labasa, en by litt inne i landet.

Ellers fikk jeg besøkt en sjokoladefarm, sjokolade fra tre til bordet. Kjekt og sjokoladen var god. Var også et besøk i tropical garden og fikk blant annet sett palmer fra hele verden.

En uke etter min ankomst kom også Vestlandskyss med Kristine og Ruben. Det ble noen øl og middagskvelder. Veldig kjekt. Kristine og Ruben skal selge båten her borte og startet både salgsprosess og klargjøring av båten mens de lå i marinaen.

Torsdag 3. oktober seilte jeg videre i sørover. Planen er å seile til Vuda Point og sjekke ut der før kursen settes mot New Caledonia. Første etappe gikk til Makogai, 51 nautiske mil. Halve turen gikk i motvind og fin seilevind den andre halvparten. Hadde problemer med å finne godt ankerfeste så jeg dro videre neste morgen til Nananu, en tur på 54 nautiske mil. Lite vind så mye motorseiling. Mye rev å seile mellom, men god plass så ingen problemer.

Jeg ble liggende 2 netter på et rolig sted. Lørdagen tok jeg en rundtur med jollen. Rundt omkring i området var det flere resorter, men lite med folk. Jeg fant en som hadde en liten bar åpen, fikk kjøpt øl og peanøtter, men ingen lunsj. Benyttet anledningen når jeg var på land til å vandre rundt. Så bare eierne på en resort. Det er slik her, sa de når jeg spurte om ikke det var få turister å se.

Søndag 6 oktober seilte jeg videre til Vatia Wharf, en tur på 39 nautiske mil. Det blåst friskt og vinden var oppe i 16 m/s. I bukten sør for kaien var det noen lunde rolig og godt feste for ankeret. Så fant roen her til neste dag. Da satte jeg kursen for Vuda Point Marina. En tur på 32 nautiske mil. Nå gikk turen innenfor revene så det ble motorseiling hele turen. PÅ kartet ser det skummelt ut, men det var god plass og liten trafikk. (et par båter var alt jeg så).

I marinaen fikk jeg plass i østre bassenget og førtøyning gikk fint. Marinaen ligger et stykke fra byen, men har restaurant, en liten butikk for båtutstyr og et minimarked.

Her ble sykkelen tatt på land og jeg fikk noen sykkelturer. Men sykling langs hovedveien var med livet som innsats, så det ble bare en sykkeltur til byen. Bussen var litt tryggere. Men det var mange sideveier så det ble noen turer.

Planen var å være her en ukes tid, men været til New Caledonia lot vente på seg. Men nå er prognosen noenlunde god, noen dager med lite vind, så i dag har jeg akkurat sjekket ut og gjør nå båren klar til avgang. Det er en ukes seiling til New Caledonia.