Etappearkiv

klikk på etappeoverskriften for å se hele etappen

Tirsdag 5, april 2023. Søndag seilte jeg fra St Martin til Sopers Hole BVI. En tur på 98,8 nautiske mil. Jeg startet litt ut på formiddagen for å komme frem neste morgen i dagslys. Fikk litt vind på turen , 10-13 m/s og sjøen var til tider stor og tung, ble litt gynging. Turen tok 20 timer og jeg ankret...

St Martin

29.03.2023

Onsdag 29. mars 2023. Har vandret litt rundt på St. Martin, et besøk på fortet med fantaskisk utsikt og en tur til den kjente stranden ved enden av flyplassen. Her kommer flyene som skal lande rett over hodet på deg. Mandag kom Aurora inn i havne også. Veldig kjekt å treffe igjen Jane og Torstein som jeg seilte sammen med...

Lørdag 25, mars 2023. I går ble båten sjøsatt. Med en gang jeg satt den i revers merket jeg at noe var galt med propellen, samme når jeg satt det i forover,. Så det bar rett på land igjen. Vel oppe var det lett å se at det ene propellbladet var feilt montert. Det viste seg at bladet ble tatt...

Torsdag 23. mars 2023. I forrige uke fikk jeg avtalt et oppdtak av båten for å fikse mansjetten på seildrevet. Mansjetten har løsnet helt og henger rundt nedre del av drevet. Benytter anledning til å bunnsmøre og skifte anoder. I dag er jobben stort sett ferdig og planlegger å sjøsette båten i morgen. Har benyttet tiden til å se meg...

Mandag 13. mars 2023. I dag seilte jeg videre til Antigua. Jeg fant meg en ankerplass i English Harbour. Turen var på 42,3 nautiske mil og det var fine seileforhold. Underveis så jeg for første gang en hval som "hoppet" og landet med et stort plask. Men jeg klart ikke å fange det på film. En flokk med delfiner dukket...

Lørdag 11. mars 2023. I dag seilte jeg videre til Deshaies (9,4 nautiske mil), hvor jeg kunne sjekke ut fra Guadelope. Deshaies en liten fiskerlandsby som mange kommer til for å sjekke ut til neste destinasjon. Jeg traff Siri , Harald og hunden princess Leia i Oda 2. De har fartet rundt i karibien i 4 år med Carriaco som...

Fredag 10. mars. Etter en gyngende natt var det deilig å spasere en tur på land. Besøkte Parc de la Source som ligger litt opp i fjellsiden over Bouillante. En fin tur og lærerik tur i parken. Overraskende lite folk, to tyske turister og jeg hadde nesten hele parken for oss selv.

Pigeon Island

11.03.2023

Torsdag 9. mars 2023. I dag tok jeg jollen ut til øyen. Fant en bøye og startet snorkling. Holdt på i noen timer og fikk sett mye sjøliv. En barracuda var det mest skremmende. Hadde med meg GoProet. Tok noen bilder. Er nok litt amatørmessig nå, men blir vel bedre etter hvert.

Tirsdag 7. mars 2023. I dag seilte jeg videre til Pigeon. Hadde fin seile vind en god stund før det stilnet helt av. Da ble det motorseiling resten av veien. Underveis røk sjakkelen som holder bommen på babord side. Det burde ikke skjedd, jeg har satt strips på alle sjakler slik at jeg lett kan se om de holder på...

Mandag 6. mars 2023. Det merkes godt at Janni har mønstret av. Hun utgjorde mer en 50% av mannskapet på FestinaLente. Kaptein, researcher, kokk, tekniker etc. Hun har virkelig bidratt. Så nå må jeg skjerpe meg og finne tilbake til gamle takter. Så i dag dro jeg en tur inn til Point-A-Pitre. En liten by en god times spasertur fra...

Le Gosier er siste stopp for meg for denne gang. Nå venter noen uker i Norge for påfyll av medisiner og litt familietid. Det blir kjekt, men det blir rart å dra fra pappa, båten og paradis.

Så var det duket for siste seilas for meg (på en stund). For å være nærme flyplassen på Guadeloupe pekte vi ut Le Gosier på kartet. Der skulle det være fint å snorkle, bade og spise god mat. Så vi kastet loss og seilte 5,5 time nordover. Det ble en del motorseiling i dag, ettersom kurs og vindretning ikke spilte...

Les Saintes

01.03.2023

Vive la France! Det er godt å være nordmann i Frankrike. Innsjekk ble gjort på en slags internettkafé/laundry på null komma niks. Det er i tillegg den desidert billigste innsjekken til nå! Nette 4 euro for båt og mannskap. Herlig.

28. februar 2023: Vi skulle gjerne hatt flere dager her på Dominica… men Norge kaller for meg, så her må vi holde tidsskjemaet og bevege oss nordover. Så klokken halv 8 kastet vi loss. Solen skinte fra blå himmel, noe som ikke har vært vanlig her på øya siden november (skal vi forstå Valerie fra gårsdagens ridetur rett). Det er...

Dominica

26.02.2023

Dominica er som St. Lucia en svært frodig øy. Øyen ligger fint plassert midt mellom de to franske øyene Martinique og Guadeloupe, men er ikke på langt nær så turistifisert som de nevnte. På latin betyr Dominica søndag, som var ukedagen da Colombus oppdaget øya på for veldig lenge siden. Vi tilbrakte to netter i Prince Rupert Bay helt...

25.02.2023: Turen fra St. Lucia til Dominika gikk fint. Vi tilbakela 106 nautiske mil på 23,5 time. Den franske øyen Martinique ble passert til fordel for Dominika og Guadeloupe. Seilasen startet bra med god seilføring og godt driv. I området rett sør for Martinique møtte vi mye motstrøm og motsjø. Jeg ble blant annet neste skyldt på havet, eller...

To døgn i Soufriere fløy forbi. Vi skal innrømme at vi var litt spente på forhånd ettersom vi hadde lest om en del vold, ran og tyveri i dette området. Til vår store glede ble vi møtt av hyggelig lokale og store smil. Vi følte oss veldig trygge, men tok litt flere forholdsregler enn vi pleier. Så sent som...

22.02.2023: Etter en rolig natt i Charlestown Bay dro vi i klokken halv ti videre nordover mot St. Lucia. 89 nautiske mil senere og 21 timer ankom vi Soufriere i soloppgangen. Ferden nordover startet bra med godt driv. Vi kunne nyte sol, god kurs og gode 7 knop. Til og med forbi «Bequia Channel» hadde vi fine forhold. Sist vi...

21.02.23: I dag kastet vi loss kl. 8 og satte kursen nordover mot den lille øyen Petite Martinique. Der spiste vi lunsj og ruslet litt rundt. Vi møtte et engelsk/fransk ektepar som inviterte oss inn på kaffi. De leide et hus der hver vinter. Lunsjen spiste vi på Palm Beach Resturant, i hagen til han som drev det helt...

Carriacou

20.02.2023

Tilbake på Carriacou har vi fått slappet godt av og feiret karneval! Carriacou er kjent for sjarmerende karneval, så det måtte vi nesten få med oss! Vi fikk dessverre bare med oss restene av morgenparaden pga. "Caribbean time" på immigrasjonskontoret. Jeg brukte over 2 timer på å få sjekke oss ut av Grenada. Immigrasjonsbetjenten hadde hatt det...

Lørdag 18. februar: I dag tok vi turen til Sandy Island for litt snorkling sammen med Rene fra SV Scirocco og, Dennis og Marta fra SV Fishcake. Jens fra SV Anahera ble med med egen båt. Det var sterk strøm, men både skilpadde og fine fisker ble observert. Sandy Island er en del av et beskyttet marineområde rundt Carriacou....

Torsdag 16. februar 2023: I dag kastet vi loss før frokost og satte kursen nordover igjen! Etter noen timer med vinden inn på 60 grader eller mindre krøp vi til korset og tok inn seilene. Motoren tok oss vel frem til Tyrrel Bay. Det blåser kraftig og er store bølger i karibien om dagen, godt vi er blitt vant...

For vi kjøyrer GrEnada jada, ja det Ekkje noke lada. Vi kom oss til Grenada, men fant dessverre ingen Granada. På veien hit fra Carriaco stoppet vi for å snorkle med noen skulpturer som er satt ned i vannet. Dårlig sikt i vannet gjorde at statuene ikke var så lette å finne, men vi tror vi skimtet noen av dem....

Fredag 10. februar 2023. I dag seilte vi videre til Dragon Bay. Før vi kom til Dragon Bay måtte vi passere Kick 'em Jenny, en undersjøisk vulkan som er aktiv og sørger for at gasser gjør tettheten i vannet så lavt at båter kan miste flyteevnenr. Det er i kartet merket av en sirkel som er sikkerhetssonen. Vi passerte akkurat...

Vi fikk noe fine dager på Carriacou. Vi traff Off Course igjen. Møtte dem sist i Spania. Vi møtte også Curly som jeg sist traff i Frankrike. Besøk på paradis beach, hovedstedet Hillsborough, mangrovebukten og bading. Vi fikk sjekket inn til grenaderene uten problemer og fikk lære at det var viktig å sjekke inn innenfor tidsrammen om bot skal...

Tirsdag 7. februar 2023. I dag seilte vi videre fra Mayreau. Vi måtte innom Clifton for å sjekke ut, en seiltur på 40 minutter. Janni og Siri tok jollen til land og sjekket oss ut. Derfra gikk turen videre til Tyrrel Bay, Carriacou. Turen tok ca 4,5 timer og var 13,7 nautiske mil. Utsjekking gikk relativt raskt selv om...

Mayreau

05.02.2023

Nå har vi ankommet Mayreau, fremdeles paradis, men på en annen måte med en mer bebodd øy. I de tre dagene vi har ligget på anker her har vi blitt litt mer inkludert med lokalbefolkningen. Amanda har blant annet vært på date i en A-Jolle eller optimist som de kaller det her. Det tok ikke lange tiden før hun måtte...