Etappearkiv

klikk på etappeoverskriften for å se hele etappen

Lørdag 4. februar 2023: I dag kastet vi loss i et vindfullt paradis. Heldigvis kom vi oss fint avgårde og satte snuten mot den lille øyen Myreau. Det er meldt endel vind de neste dagene så vi søker ly i Saline Bay. Seilasen på 1 time gikk unna i en fei og vi må innrømme at det er uvant med korte avstander til sjøs. ...

Tobago Cays

02.02.2023

Heia bloggen, her kommer et gjesteinnlegg fra en veldig takknemlig Siri som for øyeblikket lever i drømmeland.

Onsdag 01.02.23: Friske og raske spratt samtlige opp for avreise kl. 7. Til vår store glede kom vår lokale venn Travis med ferske kanelboller like før avreise. De var enda varme og ble derfor slukt før frokost.

I Bequia har vi ladet batteriene, oppdaget øyen og falt pladask for plassen. Vi kan virkelig anbefale dette paradiset! Legger ved bilder og video fra dagene våre i Bequia (Uttales: "Beek-Way").

Lørdag 28. januar 2023. Ferdig sjekket ut fra Barbados kastet vi loss kl. 12 og satte kursen rett vest. Neste stopp: Bequia (uttales «Bek-Way»), en liten øy sør for St. Vincent. Denne er kjent fra blant annet boken «Kunsten å forlise», som vi kan anbefale.

Barbados

26.01.2023

Vi koser oss! Deilig å være fremme. Innlegg om hva vi har opplevd på Barbados kommer. Nå seiler vi mot Bequia! Snakkes! Her er en liten smakebit:

En uke på fantastiske Barbados har flydd forbi. Det er vel et godt tegn? Vi ankom Barbados lørdag morgen. Ankeret ville ikke samarbeide, men satt heldigvis på 3 forsøk. Vi får skylde på at det var lenge siden sist. Anders fra den danske båten vestvind var kjapp med å hoppe uti med snorkelmaske for å sjekke ankeret vårt. Utrolig snilt!...

Nå kaster vi loss!! Og setter kursen vestover! Om 16-23 dager til havs håper vi å være fremme på Barbados!

Vi er klare for bølger, sol, regn, vind, flygefisk og alt der i mellom. Det skal ikke være fare for vannmangel eller fasting med det første heller. Det store spørsmålet er vel om vi er venner...

En liten hilsen fra oss to i Mindelo! Mindelo, er en kappverdisk havneby på den nordlige delen av øya São Vicente. Her har vi tilbrakt de siste dagene i Mindelo Marina. Den er relativt ny, etablert i 2008. Etter den kom på plass er Kapp Verde blitt ett populært stoppested langs den typiske "melkeruten" til Karibien. Med god grunn. Du...

25.12.22: Ettersom vi ikke skulle dra videre i dag, men bli kanskje opp mot en uke på Kanariøyene tok jeg noen fortjente (?) timer på puten. I halv 9 tiden vekket pappa meg og spurte om vi skulle dra. Værmeldingen hadde endret seg, og vi burde gå klar av lavtrykket dersom vi holdt normal fremdrift de to første døgnene. Planen...

22.12.22: Vi våknet i dag til sol og behagelig temperatur. Tidlig var vi i gang med dagens agenda: kontakte Marinaen for plass, fylle drivstoff og fylle vann. Betjeningen i Marinaen viste seg å ikke være av den hjelpsomme typen. Marinaen var «full» og uten avtale fikk du ikke snakke med betjeningen. Vi ble derfor henvist til ankerplassen utenfor...

Fredag 16. desember 2022: Lavtrykk på lavtrykk har passert Lagos den siste tiden. Natt til fredag var intet unntak. Så selv om det etterlengtede værvinduet startet i dag så førte nattens lavtrykk med seg høye bølger og en del vind i kastene. Heldigvis hadde vi festet hvert vårt sjøsykeplaster bak øret dagen i forveien. Rundt kl. 10 forlot vi Lagos...

Torsdag 15. desember 2022. Etter nesten 2 uker i Lagos begynner både pappa og jeg å bli rimelig gira på å komme oss videre. Værvinduet ser fortsatt ut til å starte på fredag, altså i morgen. Det betyr at vi har en dag igjen i Lagos, og den utnyttet vi til det fulle.

Onsdag 14. desember 2022. Bedre sent den aldri.
Ettersom været ikke spiller på lag fant jeg ut at det kanskje kunne være kjekt å oppleve Lagos fra sykkelsetet. Pappa snublet ut av båten her forleden, så han ville hvile. Sykkel ble booket fra «Bica Bikes» i nabobygda. Aller helst ønsket jeg å booke en guidet tur med...

Søndag 11. desember 2022. I dag stod vi tidlig opp og gjorde alt klart til avreise. Det gjenstod bare å sjekke at prognosene for været ikke hadde endret seg. I hele natt har det blåst kraftig og det ser ut til å fortsette utover dagen. Prognosen viste storm i kastene og bølgene ute i henhold til bøyen 3 nautiske mil...

Lørdag 10. desember 2022. I dag har vi lagt i Lagos i 6 dager og ventet på at værprognosen skal bli god nok til videre seiling. Været fremover gjør at vi velger å gå til Marokko, et tur på ca 2 døgn. I morgen ser det ut som vi får et vindu som er langt nok med god sikkerhetsmargin. Det blir bølger og vind, men ikke mer enn vi tåler....

Søndag 4. desember 2022. Havnen i Sines er veldig urolig, båten jager frem og tilbake hele tiden selv om den er godt fortøyd. Værmeldingen for mandag var dårlig, så vi bestemte oss for å seile til Lagos i dag. Lagos har en godt beskyttet havn som er god å ligge i når været er dårlig. Det er over 80 nautiske...

Lørdag 3. desember 2022. Vi hadde egentlig planlagt å dra fra Cascais til Madeira, men værmeldingen fremover viste det ene kraftige lavtrykket etter det andre med storm i kastene. Det var også varslet bølgehøyde 4-6 meter og mye motvind. Dette skulle pågå minst en uke fremover. I tillegg endret varselet seg mye fra den ene dagen til den andre, som...

Fredag 2. desember 2022. I går kom Janni fra Bergen. Hun skal være med noen måneder fremover. Stein-Erik har fly hjem til Bergen i morgen, så vi fikk et par dager sammen i Cascais. Det har vært 3 fine uker sammen med Stein-Erik, selv om været ikke har vært på vår side. Det skal nå bli kjekt med Janni som...

Onsdag 30. november 2022. Cascais er virkelig verdt et besøk. Nå er byen pyntet til jul og en middag ute med Portugal i VM kamp på TV er også litt av en opplevelse. Stemningen var virkelig god når Portugal scoret 2 ganger og vant. Gårsdagen var også Stein-Eriks første "sommerdag" på turen, Mye sol, lite vind og fin temperatur. I...

Mandag 28. november 2022. Peniche var en urolig havn å ligge i, så vi gjorde oss klar tidlige til å seile videre til Cascais. På denne etappen hadde vi stort sett medvind. Vinden var veldig variabel og styrker var mellom 6 og 13 m/s. Vi hadde mye sol i løpet av dagen og temperaturen krøp opp i 16 grader. Litt...

Søndag 27. november 2022. Vi haster videre sørover. I dag seilte vi til Peniche, en tur på 24,1 nautiske mil. Er kort etappe som tok litt under 5 timer. Vinden kom fra sør-vest i styrke 6-8 m/s. Oppholdsvær med noe sol den første del av dagen. Regnet kom når vi hadde fortøyd. Lufttemperaturen startet på 9 grader og økte til...

Lørdag 26. november 2022. Endelig i dag kl 14:20 åpnet havnen i Figueira slik at vi kunne legge ut på neste etappe. Vi hadde ventet i spenning hele dagen og kunne ikke forstå hvorfor det drøyet med åpning. Etappen som var 36,2 nautiske mil lang ville gjøre at vi måtte seile noen timer i mørket. Siden vi seiler tett på...

Stengte havner

24.11.2022

Torsdag 24. november 2022. Alle havner nord i Portugal er stengt for fritidsbåter. Ikke mulig å komme ut og ikke mulig å komme inn. Vi har lagt på vent siden mandag og etter vær prognosen så kommer vi ikke ut før lørdag. Været har vært preget av lavtrykk som har gitt vind og regn i store mengder. Gårsdagen var unntaket,...

Søndag 20. november 2022. Lørdag var havnene videre sørover stengt på grunn av høye bølger. Innløpet til havnene er trange og veldig utsatt for bølger mot land som blir veldig krappe. Det har vært flere ulykker tidligere, noen med drukning som resultat. Havnen i Figueira er veldig utsatt og det merket vi godt når vi anløp havnen. Bølgene var store...

Fredag 18. november 2022. I dag seilte vi til Porto. Planen var Leixoes, men Porto åpnet opp mens vi var underveis. Skulle fylle diesel, men pumpen virket ikke så vi må klare oss med det vi har til neste etappe. Når det blir vet vi ikke da havnene innenfor passelig avstand er stengte. Turen i dag var på 37 nautiske...

Torsdag 17. november 2022. Etter en regn- og vindfull dag i Baiona seilte vi videre til Viana Do Castelo. Havnen i Baiona var veldig urolig og direkte ubehagelig å ligge i, så fint å komme av gårde. Utfordringen er at det er uvanlig sterk vind og høye bølger om dagene. Det fører til at mange havner i Portugal er stengt....