Etappearkiv

klikk på etappeoverskriften for å se hele etappen

Tirsdag 15. november 2022. I dag planla vi mye og tenkte oss godt om før vi seilte fra Muros til Baiona. Værprognosene fortalte om bølger 4-5 meter høye og vind opp i kuling. Turen til Baiona er 47,4 nautiske mil og tok neste 8 timer. Bølgene var til tider minst 5 meter høye og det var deilig å roe seg...

Mandag 14. november 2022. I dag seilte vi fra Muxia til Muros. Turen var på 36,3 nautiske mil og tok nesten 7 timer. Værmeldingen for dagen var ikke den beste så vi startet tidlig mens det ennå var mørkt. Værprognosen vise seg å være riktig. Vi fikk oppholdsvær, bølger opp til 4 meter og økende vind til kuling fra sørlig...

Lørdag 12. november 2022. Endelig er båten ferdig reparert etter skadene påført av spekkhoggerne. I går kom den nye autopiloten og den ble montert fredag ettermiddag. Og i går kveld mønstret Stein-Erik på. Han skal seile med meg nedover kysten til Portugal. Det blir kjekt med selskap. I dag seilte vi fra La Coruna til Muxia. En tur på 49...

Søndag 6. november 2022. I morgen er det 7 uker siden angrepet fra spekkhoggerne, og båten ligger fremdeles på verftet og venter på reparasjon. Roret er blitt reparert og båten er tilbake på sjøen. Nå på fredag kom den etterlengtede kvadranten fra Lewmar, men når de begynte på montering så viste det seg at en plate i aluminium, 1,5-2 cm...

Fredag 30. september 2022. Etter å ha ventet på avklaringer på skader, deler og reparasjoner, fant Janni og jeg på mandag ut at vi tar en tur til Porto i Portugal. Janni skulle reise hjem derfra fredagen. I løpet av mandagen fant jeg ut at jeg skulle benytte anledningen til å ta meg en tur hjem, båten blir jo...

Torsdag 22. september 2022. Båten skulle egentlig på land i går etter opptaket av The Shift, men den ene båten som var sjøsatt om morgenen for å rydde plass, hadde en lekkasje og måtte på land igjen. Skadene på The Shift under vann var hull i roret på den ene siden, se bilde. Over vann var lager og styringsmekanisme...

Tirsdag 20. september 2022. I går kveld flyttet vi oss ut i en bøye siden det å ligge ved kaien var et mareritt. Vi lå mye bedre i bøyen, men fremdeles urolig sjø og mye trafikk av fiskebåter og maskiner på land. Det ble en søvnløs natt, også på grunn av opplevelsen dagen før. I løpet av gårsdagen fikk...

Mandag 19. september 2022 Dagen i dag startet i 7-tiden med en kort frokost og klargjøring av båt før avtalt avreise kl. 08.00. Sammen med seilbåten «Olliver» fra Harstad og «Westvind» fra Danmark dro vi av gårde i skumringen til avtalt tid. På vei ut av havnebassenget ble vi møtt av en fantastisk soloppgang. Dessverre fikk Hans problemer med...

Søndag 18. september 2022. I går kveld, 23 tiden, kom Janni fra Sogndal for å være med i 2 uker. Kjempekjekt. Vi begynte søndagen med klatring til topps i masten for å fikse ankerlanternen, som igjen hadde sviktet. Naboen hadde et elektrisk vinsjhåndtak som han brukte for å heise meg opp. Det gikk som en lek. Hele operasjonen var gjort...

Om morgenen i Cedeira oppdaget jeg at toalettet ikke fungerte som det skulle. Jeg rakk å skifte ventiler og pakninger om morgenen uten at det hjalp. Jeg fortøyde heldigvis tidlig i Coruna, fikk fatt i en stakefjær og begynte å stake. At det fløt med substanser som ikke luktet godt er mildt sagt. Staking fra ene siden førte ikke frem,...

Fredag 16. september 2022. I dag seilte vi videre til A Coruna. Vi hadde fin medvind hele veien og farten var god, 6-8 knop. Væet var herlig med 22 grader og lettskyet. Det var en kort tur, bare 26,9 nautiske mil og unnagjort på under 5 timer.

Torsdag 15. september 2022. I dag seilte jeg med Aurora og Careka til Cedeira. Vi fikk noen kraftige regnbyger, lavt skydekke og mye motvind. Men når vi rundet "pynten" til Spania fikk vi lettere vær og seilevind. Underveis sluttet vindmåler å virke, samt ankerlanterne. Turen var på 54,5 nautiske mil og tok 8,5 timer. I Cedeira la vi oss på...

Onsdag 14. september 2022. I dag seilte jeg sammen med Aurora, Caneka og Fishcake til Ribadeo. Der la vi oss på svai i bukten utenfor broen. Turen var på 39,3 nautiske mil og tok litt under 8 timer. Været var fint, skyet med en temperatur på 22 grader. Kom en liten regnbyge underveis. Vinden var helt fraværende i dag så...

Tirsdag 13. september 2022. I dag seilte jeg med Aurora og Caneka til Artedo, en liten bukt hvor vi la oss på svai. Turen var bare 27,9 nautiske mil og tok litt under 6 timer. Været var flott, 24 grader og lettskyet. Det var lite vind så de ble mye motorseiling. >I bukten lå det allerede en norsk båt med...

Mandag 12. september 2022. I dag tok vi en liten tur ut og så oss litt rundt. Spiste på en koselig restaurant og avsluttet på torget i det fine været.

Søndag 11. september 2022. Fredag morgen kastet jeg loss i Brest med kurs for Gijon i Spania. Jeg starter turen i regn med god vind 10-12 m/s fra vestlig retning. For å komme ut i Biscaya må jeg etter 4 timers seiling gjennom et sund Pointedu Raz. Strømmen gjennom sundet kan bli opp mot 8 knop. Jeg hadde prøve å...

Torsdag 8. september 2022. Dagene i Brest ble brukt til å skaffe et nytt Rocna-anker og få det montert. Båtbutikken lå 5 km fra marinaen og da jeg skulle hente ankeret spurte de hvordan jeg skulle få det med: Tar det på sykkelen sa jeg, da lo de. De tilbød seg å levere ankeret på kaien om ettermiddagen og jeg...

Søndag 4. september 2022. Jeg bruker programmene Predict Wind og Windy.com når jeg planlegger kryssing av Biscaya. Neste uke er preget av lavtrykk og med vind opp i sterk kuling. Så jeg tenker at det er best å vente på et værvindu som ser litt bedre ut. Under kan du se noen skjermdump fra begge programmene. Predict Wind lager også...

Lørdag 3. september 2022. Værmeldingen fremover viser at det skal komme lavtrykk på lavtrykk inn over Biscaya. Så jeg bestemte meg for å gå til Brest og vent på et værvindu der. Krysse Biscaya i kuling overlater jeg til andre. Værmeldingen for i dag var heller ikke den beste, men jeg tenkte at det går greit. turen var bare 67,9...

Fredag 2. september 2022. I går ble endelig båten ferdig, slik at jeg kan fortsette turen med anker på plass. Tanguy har gjort en fin jobb og sammen monterte vi ankerbeslag og anker i går. Denne gang med en liten forsterkning i festene. Se bildene av ferdig jobb. I dag seilte jeg videre til Roscoff. Måtte vente på høyvann så...

Søndag 28. august 2022. Ligger fremdeles i Paimpol, Tanguy holder på å støpe opp glassfiberen som ble ødelagt da ankerbeslaget ble slitt av. Jeg regner med at han er ferdig på mandag eller tirsdag, og da går turen videre.

Onsdag 17. august 2022. Har lagt lenge i St. Quay nå. Har prøvd å få fatt i noen som kunne støpe litt glassfiber slik at nytt ankerbeslag kan monteres. Estelle som jobbet i Marinaen var her helt fantastisk, hun ringte rundt og jeg hadde 3 som var og så på skaden, men de hadde ingen steder utenom på land å...

Søndag 7. august 2022. Været er flott og jeg bestemmer meg for å ta en tur rundt og se litt. Marinaen ligger rett ved siden av en småbåthavn og jeg tok et bilde på lavvann og et på høyvann. Båtene ligger helt tørt på lavvann. Høyvann er på denne tiden 7 meter over lavvann, havneguiden sier forskjellen kan bli helt opp til 11 meter....

Fredag 5. august og lørdag 6. august 2022. I dag var planen å seile inn til en havn i Jersey. Var oppe og gjorde alt klart ganske tidlig. I løpet av natten hadde det blåst opp, mye mer enn prognosen tilsa. (liten kuling +). Bak moloen var det ingen sjø, men jeg kunne merke vinden godt. Jeg satt i...

Torsdag 4. august 2022. I dag startet jeg tidlig for å utnytte strømmen, så allerede 6:30 var jeg på vei. Været var fint og det var mye blå himmel på turen, men temperaturen var bare 18 grader underveis. Vinden lå på det meste av turen rundt 2-5 m/s og økte på til kvelden opp i 9 m/s. De første timene...

Tirsdag 2 og onsdag 3. august 2022. Først en liten ergrelse. Mobildata og Wifi i havnene i Frankrike har vært veldig dårlig til nå, og å vente på opplastninger i evigheter har aldri passet meg. Det er påtagelig hvor stor forskjellen er i forhold til andre landene jeg har vært i. Men jeg er jo tålmodig, så dette går greit....

Mandag 1. august 2022. I dag seilte jeg videre til Cherbourg. Første sluseåpning var ikke før 10:30, så det ble en sen start på en lang etappe. Tuen gjennom slusen gikk fint. Var bare 3 meter ned, og halv flo ut til dypt farvann. Været var fint 22 grader midt på dagen og mye blå himmel. Vinde var variabel og...

Søndag 31. juli 2022. Lørdag fant jeg frem sykkelen og tok en rundtur i Ouistreham. Været var flott, opp mot 24 grader og sol. Byen er full av minnesmerker og historie knyttet til 2.verdenskrig. I tillegg er stranden lang og flott. I dag syklet jeg til nabobyen Luc og så meg litt rundt der også. Veldig lik Ouistreham. Været var...